Skaitymo laikas: 4 – 6 min.

Didelis gyvenimo tempas, įtampa ir stresas alina žmogaus organizmą ir jam pradeda trūkti naudingų maisto medžiagų atsistatymui. Maisto papildai padeda esant įvairiems negalavimams, organizmo nusilpimui ir gyvybinių funkcijų palaikymui.

Dauguma suaugusių amerikiečių vartoja vieną ar daugiau maisto papildų kiekvieną dieną. Šiandien maisto papildų sąvoka apima tokius produktus kaip vitaminai, mineralai, vaistažolės, amino rūgštys, fermentai ir kt. Papildų forma prasideda nuo tradicinių tablečių, kapsulių, miltelių ir baigiasi gėrimais bei batonėliais. Populiarūs ir dažniausiai vartojami maisto papildai yra tokie kaip vitaminai D ir E, mineralai  kalcis ir geležis, vaistiniai augalai, spec. produktai gliukozaminas, probiotikai, žuvų taukai.

Maisto papildų sudėtis

maisto papildaiVisi papildai yra žymimi etiketėmis, jose nurodoma pagrindiniai komponentai, vienos porcijos sudėtis, kiti ingredientai (užpildai, rišikliai, skonio suteikėjai). Aprašyme nurodoma rekomenduojama dienos norma, bet savo sprendimu arba gydytojo rekomendacija pasirinkti kitą jums tinkamą vartojimo normą.

Efektyvumas

Jeigu jūsų mityba nepilnavertė, kai kurie maisto papildai gali padėti užpildyti reikiamų medžiagų trūkumą. Tačiau papildais negalite pakeisti viso savo maisto raciono. Moksliniai tyrimai rodo, kad kai kurie papildai pagerina bendrą sveikatos būklę ir palengvina kai kuriuos negalavimus. Pavyzdžiui, kalcis ir vitaminas D yra svarbūs norint palaikyti stiprius kaulus ir sumažinti jų retėjimą; folio rūgštis sumažina kūdikių apsigimimo riziką nėščiosioms, o omega-3 rūgštys iš žuvų taukų gali padėti išvengti širdies ligų.

Saugumas ir rizika

Daug papildų susideda iš aktyviųjų ingredientų, kurie turi stiprų poveikį žmogaus organizmui. Visada būkite pasiruošę netikėtiems šalutiniams poveikiams, ypač išbandant naują maisto papildą.
Papildai dažniausiai žmonėms sukelia šalutinį poveikį, kai juos naudoja vietoj paskirtų vaistų arba kombinuoja su kitais papildais. Vieni papildai padidina kraujavimų riziką, arba, jei žmogus juos vartoja prieš/po operacijos, gali turėti įtakos anestetikams. Keletas pavyzdžių, kaip maisto papildai gali įtakoti vaistų poveikį organizmui:

  • Vitaminas K gali sumažinti kraują skystinančių vaistų poveikį;
  • Jonažolės gali paspartinti kitų vaistų skilimą organizme (antidepresantų, kontraceptinių tablečių) ir taip sumažinti jų poveikio laiką;
  • Antioksidantai, kaip pav. vitaminas C ar E, gali sumažinti vėžio chemoterapijos efektyvumą;

Verta atsiminti, kad kai kurie ingredientai maisto papilduose taip pat dedami į maisto produktus įskaitant pusryčių dribsnius ir gėrimus. To pasekoje, su maistu gaunate žymiai daugiau medžiagų nei tikėjotės ir daugiau ne visada yra geriau.  Tai ne tik brangiau, bet ir gali turėti šalutinių poveikių. Pavyzdžiui, per didelis vitamino A kiekis gali sukelti galvos skausmą ir pakenkti kepenims, sumažinti kaulų stiprumą ir sukelti apsigimimus. Per didelis geležies kiekis sukelia pykinimą ir kenkia kepenims bei kitiems organams.

Būkite atsargūs vartodami maisto papildus esant nėštumui ir žindymo periodu. Taipogi, atsargiai elkitės duodami jų vaikams (be standartinių multivitaminų ir mineralų). Dauguma papildų nebuvo testuojami su nėščiosiomis ir vaikais, todėl jų šalutinis poveikis gali būti neaprašytas pakuotėje.

Kokybė

Maisto papildai, tai kompleksiniai junginiai. Kompanijos turi laikytis griežtų gamybos kokybės reikalavimų, tokių kaip grynumas, stiprumas, sudėtis, užterštumas kitomis medžiagomis, tinkamas įpakavimas ir žymėjimas etiketėse.

Atminkite

  • Nevartokite maisto papildų gydyti ligos, kurią diagnozavote patys, nepasikonsultavę su medicinos ekspertu.
  • Nevartokite papildų vietoj ar kartu su išrašytais vaistais nepranešę savo gydytojui
  • Jeigu planuote operacijai, nurodykite, kokius maisto papildus vartojate
  • Terminas “natūralus maisto papildas” ne visada reiškia saugus. Papildo saugumas priklauso nuo daugelio dalykų: cheminės sudėties, kaip jis veikia organizmą, kaip yra paruoštas, vartojamos dozės.
  • Prieš pradėdami vartoti maisto papildą paklauskite savęs:
  • Kokios yra šio maisto papildo teigiamos savybės?
  • Kokia yra potenciali nauda man?
  • Ar šis papildas turi šalutinį poveikį?
  • Kokia yra normali vartojimo norma?
  • Kaip ir kiek ilgai papildą reikia vartoti? Nuolat at su pertraukomis?

Maisto papildų nereikia painioti su vaistais. Jie neskirti gydyti, diagnozuoti, sumažinti simptomus, išvengti ar gydyti ligų. Dėl šių priežasčių maisto papildams nereikia receptų ir jų galite nusipirkti laisvai vaistinėse ar internetu.