Skaitymo laikas: 6 – 9 min.

Statistiniai duomenys rodo, kad per pastaruosius 20 m. Europos Sąjungos šalyse antsvorio problema išaugo du kartus. Visame pasaulyje žmonės kenčia dėl antsvorio, o nuo 1980-ųjų nutukimo problema padidėjo net kelis kartus. 2008 m. pasaulyje antsvorį turinčių žmonių buvo apie 1,4 mlrd. 2012 m. pastebėta, kad per 40 mln. vaikų iki penkerių metų buvo nutukę. 2010 m. iš Europos Sąjungos valstybių antsvorio problemų daugiausia turėjo Didžiosios Britanijos gyventojai -24,5 %, Airijos – 23 %, Maltos – 22,3 %, Islandijos – 20,1 %, Liuksemburgo – 20 %. Mūsų šalyje 2010 m. nutukimas kankino 19,7 % žmonių.

Beach ManLietuvoje antsvorio turi 41 % stipriosios lyties atstovų ir 27 % moterų. Nutukimo problemomis skundžiasi 14 % vyrų ir 17 % dailiosios lyties atstovių. Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) skelbia, kad per metus beveik 1 mln. Europos žmonių miršta dėl nutukimo. Labiausiai kenčia JAV gyventojai. Kas trečias amerikietis nutukęs. Kasmet čia antsvorio problemų turinčių asmenų padaugėja apie 1 %. Taigi teoriškai po maždaug 200 m. visi amerikiečiai turėtų būti nutukę…

Specialistų teigimu, nutukę arba turintys antsvorio asmenys dažniausiai kenčia nuo padidėjusio kraujospūdžio ir cholesterolio kiekio kraujyje. Todėl dažniau serga cukriniu diabetu, vėžiu, patiria infarktą arba insultą. Nutukimas didina insulino išsiskyrimą, kuris sukelia įvairių ligų. Be to, kenksmingasis cholesterolis užkemša kraujagysles, todėl padidėja rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis. Taigi labai svarbu sekti savo svorį.

Dauguma nesusimąsto, kad net keli papildomi kilogramai gali pakenkti sveikatai. Pasak specialistų, optimalus žmogaus kūno masės indeksas (KMI) – 18,5-24,9. Jeigu mažesnis, vadinasi, kūno masė per maža. Jei KMI yra 25-29, asmuo turi antsvorio. Jeigu KMI yra 30 ir daugiau, vadinasi, žmogus nutukęs. Norint apskaičiuoti KMI, reikia kūno svorį (kilogramais) padalyti iš ūgio (metrais), pakelto kvadratu. Pavyzdžiui, 53 (kg)/1,67 (ūgis) x 1,67 (ūgis) = 19 (KMI). Rezultatas leidžia įvertinti, ar žmogaus svoris nėra pavojingas sveikatai. Šį skaičiavimo metodą išrado Belgijos statistikos ekspertas Adolphe’as Quetelet’as.

Specialistai perspėja, kad prieš skaičiuojant KMI reikia atsižvelgti į fizinį pasirengimą ir kitas aplinkybes. Pavyzdžiui, KMI rodiklis nebus tikslus nėščioms moterims ir profesionaliems sportininkams. Tokiu atveju geriausia pasitarti su gydytoju arba treneriu.

Per didelis kūno svoris prišaukia įvairių ligų. PSO teigimu, turintys antsvorio arba nutukę asmenys rizikuoja susirgti koronarine širdies liga. Atliktas vienas tyrimas, kuriame dalyvavo apie 120 000 moterų. Pastebėta, kad antsvoris ir nutukimas (KMI daugiau nei 29) net 3 kartus didina riziką susirgti širdies ligomis. Itin pavojinga, kai riebalai kaupiasi pilvo srityje. Anot specialistų, liemens apimtis neturėtų būti didesnė nei 80 cm. Antraip apnašos kaupiasi vainikinėse arterijose. Pastarosios susiaurėja, todėl sumažėja kraujo pratekėjimas į širdies raumenį. Tai gali sukelti trumpalaikį skausmą krūtinės srityje arba širdies priepuolį. Be to, nutukimas gali sukelti širdies nepakankamumą. Sergant šia liga sutrinka širdies ir kraujotakos veikla. Tuomet pakinta odos, spalva, pradeda šalti arba tirpti galūnės, sumažėja jų jautrumas.

fattening up the kidsSutrikus galvos smegenų kraujotakai, pradeda svaigti galva ir sutrinka pusiausvyra. Antsvorio turintys ir nutukę asmenys dažnai skundžiasi aukštu kraujospūdžiu bei užsikimšusiomis kraujagyslėmis. Pratrukus apnašoms, gali susidaryti krešulys. Jeigu jis yra arti smegenų, gali sukelti insultą. Be to, antsvoris didina riziką susirgti gaubtinės žarnos, krūties, gimdos, tulžies pūslės vėžiu. Besaikis valgymas ir nereikalingi kilogramai gali būti ir kitų ligų pranašai. Pavyzdžiui, II tipo cukrinio diabeto, kai padidėja gliukozės koncentracija ir cukraus kiekis kraujyje. Taip pat žmogus praranda apetitą, pradeda kristi svoris, pablogėja rega, gali pasireikšti pilvo skausmai, raumenų spazmai, menstruacijų ciklo, potencijos sutrikimai, nuovargis, silpnumas, infekcinės ligos ir kt. Be to, antsvoris gali sukelti miego apnėją.

Ši liga pasireiškia sutrikusiu kvėpavimu miegant. Tai gali trukti apie 10 sek. Kartais kvėpavimas sutrinka ilgiau nei minutę ir kartojasi iki keliasdešimt kartų per valandą. Normalus kvėpavimas atsikuria. Jis lydimas knarkimo ir prabudimo. Negydant miego apnėjos pasireiškia galvos skausmai ryte, padidėja mieguistumas dieną, nuolatinis nuovargis, dirglumas, pasireiškia nuotaikų kaita, sutrinka atmintis ir būna sunku susikoncentruoti. Sergančiojo šia liga kaklas dažnai būna storesnis. Taip pat nutukusiems žmonėms neretai pasireiškia hipoventiliacijos sindromas. Tai kvėpavimo sutrikimai, kuriuos lydi per didelė anglies dioksido ir per maža deguonies koncentracija kraujyje. Be to, dailiosios lyties atstovės, turinčios antsvorio, gali tapti nevaisingos. Negana to, dėl nutukimo kartais išsivysto tulžies pūslės akmenligė.

bring your own cup holder2012-ųjų statistiniai duomenys rodo, kad Lietuvoje sportuojančių žmonių buvo tik 27 %. Net 72,7 % šalies gyventojų neužsiimdavo jokia fizine veikla. Apklausoje dalyvavo apie 1 050 skirtingo amžiaus respondentų. Nemaža dalis žmonių didžiąją dienos dalį praleidžia sėdėdami. Menkas fizinis aktyvumas ir nesubalansuota mityba -pagrindinės priežastys antsvoriui, vėliau nutukimui vystytis. Tokiais atvejais žmogui dietologas dažniausiai paskiria subalansuotą dietą.

Daugelį žodis „dieta“ baugina, mat jis siejasi su badavimu. Kaip galima badauti arba atsisakyti skanumynų, kai parduotuvių lentynos lūžte lūžta nuo didžiulės prekių pasiūlos. Dažnas save guodžia, kad gyvena tik kartą, todėl nežada atsisakyti mėgstamų maisto produktų. Pasak specialistų, nejaučiant saiko sutrinka hormono leptino sintezė. Pastarasis atsakingas už smegenims teikiamą informaciją: „pavalgiau, esu sotus.“ Sutrikus šiam hormonui, žmogus praranda nuovoką, kiek ir kada reikia valgyti. Tuomet sutrinka medžiagų apykaita, todėl riebalai pradeda kauptis pilvo srityje. Anot medikų, svarbiausia sureguliuoti mitybą ir kuo daugiau judėti. Privalu mažinti riebių, kaloringų, daug sočiųjų riebalų ir angliavandenių turinčių produktų kiekį. Patartina į mitybą įtraukti kuo daugiau šviežių daržovių, o negalintiems gyventi be saldumynų juos keisti saldžiais vaisiais.

I´ve been really disappointed with you people.Specialistų teigimu, žmogui per parą aktyviai judėti reikėtų bent 30 min., ypač jei darbas sėdimas. Žinoma, griežtos dietos tik varžo, o rezultatai būna trumpalaikiai. Taigi visų pirma reikia nusiteikti, kad netgi suvalgius mažiau galima jaustis gerai. Anot psichologų, svarbiausia save pamažu įtikinėti. Aromaterapijos specialistai teigia, kad alkio jausmą malšina kvapų terapija. Tarkime, vanilės, citrinų, levandų, apelsinų, pankolių, mėtų, greipfrutų kvapai. Be to, maistą patariama valgyti iš mėlynų indų. Ši spalva psichologiškai apgauna smegenis ir mažina alkio jausmą. Negana to, patartina rinktis mažesnius indus. Tuomet atrodys, kad maisto suvalgote kur kas daugiau.

Alkio jausmą slopina kitos tamsios spalvos: ruda, juoda ir pan. Anot dietologų, per dieną suvartojus bent 100 kcal mažiau, per metus pavyks atsikratyti 1 kg. Siekiant sulieknėti greičiau, vertėtų per dieną suvartoti 500 kcal mažiau nei įprastai. Be to, valgantreikia kramtyti lėtai. Kuo ilgiau žmogus kramto, tuo mažiau suvalgo ir greičiau pasisotina. Patariama prisiminti vieną mažą gudrybę: bent pusvalandį prieš valgį išgerti stiklinę vandens. Pavalgius dažnai jaučiama, kad norisi dar ko nors. Tik pakilus nuo stalo sotumo jausmas išnyksta, todėl papietavus siūloma ramiai pasėdėti bent 10 min.