Cukrus ar saldikliai, kas sveikiau?

arbata su cukrumiVieni mitybos specialistai kategoriški: cukrus – tai baltoji mirtis! Kiti tvirtina, kad vienas kitas kokio saldėsio kąsnelis netgi naudingas. Kaip yra iš tiesų? Ar sveika pakeisti cukrų saldikliais?

Valgomasis cukrus išgaunamas iš cukrinių runkelių arba cukranendrių. Cukrus dažniausiai vartojamas kaip natūrali saldini-mo priemonė, tačiau maisto pramonėje jis atlieka ir pagalbinių funkcijų: daugeliui maisto produktų suteikia tūrio, tekstūros, konservuoja, padeda išlaikyti spalvą, sustiprina aromatą. Cukraus perteklius organizme gali sutrikdyti cholesterolio apykaitą, slopinti organizmo atsparumą, sukelti žarnyne rūgimo, puvimo procesus, skatina atsirasti dantų ėduonį. Cukrus nenaudingas ir norinčiosioms išsaugoti liekną figūrą: nesuvartota angliavandenių energija virsta riebalais, o atsiradęs antsvoris sunkina širdies veiklą. Be to, cukruje nėra nei vitaminų, nei mineralinių medžiagų, nei mikroelementų.

Rudasis cukrus -sveikesnis?

Dažnai girdime, kad rudasis cukrus yra sveikesnis už baltąjį, tačiau teks nuvilti šios nuomones šalininkus. Rudasis cukrus yra tik mažiau išvalytas arba jame yra melasos, todėl jo sudėtis tik šiek tiek skiriasi nuo visiems įprasto baltojo.

Apklausos duomenys rodo, kad tik 7% visų apklaustųjų išsiverstų be saldumynų. Todėl kokią išeiti turime, jei norime valgyti saldumynų ar gerti saldžių gėrimų, kuo mažiau kenkdami savo sveikatai? Nors saldikliai dažnai vertinami prasčiau nei cukrus, tačiau toli gražu ne visi saldikliai yra kenksmingi.

Fruktozė, dar vadinama vaisių cukrumi, organizme pasisavinama iš kraujo lėčiau negu cukrus. Jei organizme yra užtektinai insulino, ji nedidina cukraus kiekio kraujyje, todėl tai idealus saldiklis sergantiesiems cukralige ar jei yra rizikos faktorių ja susirgti. Taip pat tyrimai rodo, kad vartojantiesiems fruktozės rečiau susidaro gelsvų dantų apnašų ir jos lengviau pašalinamos negu vartojantiesiems cukrų. Tai saugo dantis nuo karieso, todėl rekomenduojama ir mažamečiams vaikams. Nors fruktozės energinė vertė yra tokia pat kaip cukraus – 375 kcal 100 g, tačiau ji beveik 2 kartus saldesnė, todėl jos reikia gerokai mažiau tam pačiam saldumui pasiekti. Fruktozė yra daug sveikesnė cukraus alternatyva, tačiau per dieną jos nerekomenduojama suvartoti daugiau kaip 45 g.

Sorbito aptinkama šermukšnių uogose, kai kuriuose vaisiuose ir jūros augaluose. Pramoniniu būdu sorbitas išgaunamas iš gliukozės.

cukrus

cukrus

Ksilitas išgaunamas iš medvilnės sėklų ir kukurūzų. Saldumu jis prilygsta cukrui (o sorbitas kur kas mažiau saldus). Pagal skonį ir kaloringumą abu saldikliai taip pat prilygsta cukrui. Ir ksilitas, ir sorbitas naikina burnos mikrobus, todėl sumažėja dantų ėduonies tikimybė. Šių saldiklių dedama į daugelį dantų pastų ir diabetikams skirtų produktų. Tačiau jei šių saldiklių iškart suvalgysi daugiau nei 30 g, gali pradėti mausti skrandį, pykinti, pūsti vidurius. Nekenksmingas kiekis -iki 50 g per parą.

Steviozidas išskiriamas iš Pietų Amerikoje augančių žolių – stevijų. Šis saldiklis mažina cukraus kiekį kraujyje, reguliuoja kraujo spaudimą, todėl laikomas idealiu cukraus pakaitalu tiek sveikiems žmonėms, tiek ir sergantiesiems diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, nutukimu ir kitomis medžiagų apykaitos sutrikimų sukeliamomis ligomis. Jis yra 300 kartų saldesnis už cukrų, bet jame labai nedaug kalorijų. Mokslininkai, atlikę įvairius bandymus su gyvūnais, nepastebėjo jokio steviozido šalutinio poveikio, net jei dozę padidindavo dešimtis kartų. Be to, nebuvo rasta jokių vėžį sukeliančių medžiagų.

Citrozė – tai dar vienas natūralios kilmės sadiklis. Išgaunamas iš kai kurių citrusinių vaisių luobelių, yra 1800-2000 kartų saldesnis už cukrų.

Nepavojingas naujos kartos sintetinis saldiklis

Dėl sintetinių saldiklių šalutinio poveikio yra įvairiausių nuomonių, tačiau kai kurie naujosios kartos sintetiniai saldikliai yra ne tik nekenksmingi, bet ir naudingi žmogaus sveikatai. Vienas iš tokių yra sukralozė Ji išgaunama iš cukraus, bet joje 10 kartų mažiau kalorijų. Mokslininkai dvi dešimtis metų trukusiais eksperimentais įrodė, kad šio pakaitalo gali vartoti ir nėščios, ir maitinančios moterys, ir vaikai. Sukralozės gali valgyti diabetikai, nesji nedidina cukraus kiekio kraujyje, neskatina išskirti insulino. Dėl didelės kainos šiuo metu šis saldiklis nėra paklausus. Per parą jo galima suvartoti iki 5 mg kilogramui kūno svorio.

PrastaiPuiku (No Ratings Yet)
Loading...
  1. ,

Jūsų komentaras:

Your email address will not be published. Required fields are marked *




Patarimų Archyvas
© 2009-2019 ValdoPatarimai.lt Visos teisės saugomos.
Pateiktą informaciją draudžiama kopijuoti ir skelbti kitose svetainėse.
Privacy policy